Skip links

Προτεινόμενα Θέματα – Λατινικά 2012 Γ’

  1. Να μεταφράσετε τα παρακάτω αποσπάσματα:

Filius mortuus est. Huic Arria funus ita paravit, ut ignoraretur a marito. Quin immo cum illa cubiculum mariti intraverat, vivere filium simulabat, ac marito persaepe interroganti, quid ageret puer, respondebat: «Bene quievit, libenter cibum sumpsit.   Deinde, cum lacrimae suae, diu cohibitae, vincerent prorumperentque, egrediebatur. Tum se dolori dabat et paulo post siccis oculis redibat. Scribonianus arma in Illyrico contra Claudium moverat. Fuerat Paetus in partibus eius et, occiso Scriboniano, Romam trahebatur.

Accipe nunc quid postea Nasica fecerit. Paucis post diebus cun Ennius ad Nasicam venisset et eum a ianua quaereret , exclamavit Nasica se domi non esse, etsi domi erat. Tum Ennius indignatus quod Nasica  tam aperte mentiebatur.

Si quid durius ei videbatur, quod imperandum militibus esset, a cerva sese monitum esse praedicabat. Ea cerva quodam die fugit et perisse credita est. Cum aliquis Sertorio nuntiavisset cervam inventam esse, Sertorius eum iussit tacere. Praeterea praecepit  ut eam postero die repente in eum locum emitteret, in quo ipse cum amicis futurus esset.

Μονάδες 40 

  1. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για τα παρακάτω ουσιαστικα:

Filius: κλητική ενικού – δοτική πληθυντικού

Funus: γενική και αιτιατική πληθυντικού

cibum: κλητική ενικού

domini: γενική πληθυντικού

die: δοτική  ενικού και πληθυντικού

locum : ο ίδιος τύπος στον πληθυντικό

Μονάδες 6

  1. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για τις παρακάτω αντωνυμίες:

Huic: ονομαστική πληθυντικού στο θηλυκό και στο ουδέτερο

Illa: αιτιατική ενικού στο αρσενικό

se: γενική πληθυντικού στο β’ πρόσωπο

eum: αφαιρετική πληθυντικού στο γένος που βρίσκεται

aliquis: αιτιατική ουδετέρου στον ενικό

ipse δοτική πληθυντικού στο γένος που βρίσκεται

Μονάδες 6

  1. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για τα παρακάτω επίθετα:

Persaepe: ο ίδιος τύπος στο συγκριτικό βαθμό

Bene: γενική πληθυντικού στο συγκριτικό βαθμό στο αρσενικό

Libenter: ο ίδιος τύπος στον υπερθετικό βαθμό

Paucis: ο ίδιος τύπος στο συγκριτικό βαθμό

Aperte: ο ίδιος τύπος στον υπερθετικό βαθμό

Durius: ο ίδιος τύπος στην αιτιατική πληθυντικού

Posterο: ο ίδιος τύπος στο υπερθετικό βαθμό

Μονάδες 7

  1. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για τα παρακάτω ρήματα:

Mortuus est: γ’ ενικό υποτακτικής μέλλοντα

sumpsit:  απαρέμφατο ενεστώτα ΠΦ

Vincerent:   β’ ενικό οριστικής παρακειμένου ΕΦ

Egrediebatur: απαρέμφατο μέλλοντα και παρακειμένου

Redibat: γ’ πληθυντικό προστακτικής μέλλοντα – μετοχή ενεστώτα στην αφαιρετική ενικού στο αρσενικό

Accipe:  β’ ενικό οριστικής μέλλοντα Ε

Fecerit:β’ ενικό προστακτικής ενεστώτα ΕΦ  – γ’ ενικό οριστικης παρατατικού ΠΦ

mentiebatur: αφαιρετική  σουπίνου

imperandum esset: o ίδιος τύπος στην ενεργητική περιφραστική συζυγία

perisse: o ίδιος τύπος στον παρατατικό

tacere: α’ πληθυντικό υποτακτικής μέλλοντα ΕΦ – αιτιατική γερουνδίου

Μονάδες  11

  1. Να αναγνωρίσετε πλήρως τις παρακάτω δευτερεύουσες προτάσεις:

“quid postea Nasica fecerit”

“ quod Nasica tam aperte mentiabatur”

“ut eam postero die repente in eum locum”

Μονάδες 3

  1. “cum illa cubiculum intraverat”: να αναγνωριστεί το είδος του cum στη συγκεκριμένη πρόταση και να τον αντικαταστήσετε από τον ιστορικό ή διηγηματικό, κάνοντας και τις απαραίτητες αλλαγές στο ρήμα.

Μονάδες 2

  1. “in quo ipse cum amicis futurus esset”: να αναγνωρίσετε το είδος της πρότασης, το συντακτικό της ρόλο και να αιτιολογήσετε την έγκλιση με την οποία εκφέρεται.

Μονάδες 3

  1. “cum lacrimae suae , diu cohibitae, vincerent”: να αναγνωρίσετε το είδος του cum και να κάνετε τις απαραίτητες αλλαγές στο ρήμα ώστε να δηλώνει το προτερόχρονο στο παρελθόν.

Μονάδες 2

  1. “tum se dolori dabat”: να μεταφερθεί η πρόταση στην παθητική σύνταξη

Μονάδες 2

  1. “quod imperandum militibus esset”: να μετατραπεί η παθητική περιφραστική συζυγία σε debeo + απαρέμφατο

Μονάδες 2

  1. occiso Scriboniano: να αναγνωριστεί το είδος της συγκεκριμένης μετοχής και να αναλυθεί στην αντίστοιχη πρόταση με όλους τους δυνατούς τρόπους.

Μονάδες 2

  1. “Accipe nunc quid postea Nasica fecerit”:να μεταφερθούν οι προτάσεις στον πλάγιο λόγο με ρήμα εξάρτησης Ille monet eum

Μονάδες 4

  1. “ac marito perseape interroganti quid ageret puer”

“praeterea praecepit ut eam postero die repente in eum locum emitteret”: να μεταφερθούν οι παρακάτω προτάσεις στον ευθύ λόγο

Μονάδες 2

“et eum a ianua quaereret”: να μετατραπεί η πρόταση στην αντίστοιχη μετοχή.

Μονάδες 2

Να αναγνωρίσετε το συντακτικό ρόλο των παρακάτω λέξεων:

Huic, paulo, Romam, indignatus, tacere, in locum

Μονάδες 6

 

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΟΥΝΤΑΚΗ ΡΙΤΑ

O ιστότοπός μας χρησιμοποιεί cookies για την βέλτιστη εμπειρία σας.