Για να “κατεβάσετε” και να δείτε τα θέματα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Θέματα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας 2017
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2017
Α1) Το κείμενο αναφέρεται στο ρόλο της επιστήμης και του επιστήμονα. Αρχικά, ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η επιστήμη υπηρετεί τη γνώση και την έρευνα ενώ η τεχνολογία εξυπηρετεί τις ανάγκες της καθημερινότητας του ανθρώπου. Προσθέτει ότι η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας οδήγησε και την επιστήμη να εξελίσσεται με τις ανάγκες της κοινωνίας χωρίς ωστόσο να χάνει την πνευματική και ηθική της αποστολή. Όμως στις αλλότριες συνθήκες ζωής που υπονομεύουν την πνευματική ανάταση των ανθρώπων ο επιστήμονας έχει χρέος να τηρεί τον κώδικα επιστημονικής δεοντολογίας και να προβλέπει τις επικίνδυνες προεκτάσεις των εφευρέσεών του. Κάτι τέτοιο όμως δεν είναι εύκολο να υλοποιηθεί όταν την απόφαση για την εφαρμογή μιας έρευνας δεν την έχουν αποκλειστικά οι επιστήμονες. Τέλος , ο συγγραφέας προτείνει οι επιστήμονες να επαναπροσδιορίσουν το ανθρωποκεντρικό πλαίσιο της επιστήμης.
Β1) α. Λάθος
β. Λάθος
γ. Σωστό
δ. Σωστό
ε. Σωστό
Β2) α. Ένας από τους τρόπους ανάπτυξης της παραγράφου είναι η σύγκριση –αντίθεση. Συγκεκριμένα, συγκρίνονται οι στόχοι της επιστήμης και της τεχνολογίας. Ενδεικτική λέξη είναι το «ενώ» που δηλώνει αντίθεση.
Επίσης, υπάρχει και το παράδειγμα του Αϊνστάιν για να επιβεβαιωθεί ο ρόλος της επιστήμης.
β. βέβαια : βεβαιότητα
εάν : υπόθεση
όμως :αντίθεση – εναντίωση
για τούτο : αίτιο -αποτέλεσμα
δηλαδή: επεξήγηση
Β3) α. αέναος: αιώνιος, ασταμάτητος, διαρκής, αδιάκοπος
προσηλωμένη :εστιασμένη, αφοσιωμένη
εγείρουν :προκαλούν, ξεσηκώνουν
αλλοτριώνουν : αποξενώνουν
καταστρεπτικό : ολέθριο
β. συγκεκριμένο : αφηρημένο
βελτίωσε :επιδείνωσε, χειροτέρευσε
ευθύνη :ανευθυνότητα
υλική : άυλη, ασώματη
ελευθερία: ανελευθερία, υποδούλωση, δουλεία
Β4) α. ζωντάνια, έμφαση και ένταση στο λόγο, συναισθηματική φόρτιση, προσδίδει πυκνότητα στο λόγο.
β. προβληματισμός αναγνώστη, παραστατικότητα και ζωντάνια, αίρει την μονοτονία της γραφής.
Γ. Πρόλογος: Προσφώνηση: Αγαπητοί συμμαθητές
Αφορμή από το ρητό του Πλάτωνα.
Ζητ.: Ο ρόλος της στην αντιμετώπιση πνευματικής και ηθικής κρίσης (ανθρωπιστικές επιστήμες)
- να απαλύνει τον ανθρώπινο μόχθο – να απαλλάξει από δεισιδαιμονίες, από το σκοτάδι άγνοιας και να οδηγήσει στη γνώση, την αλήθεια, την ελεύθερη
σκέψη.
- πολέμιος του φανατισμού, ρατσισμού, κλπ ακραίων ιδεολογιών
- να προωθεί το πρότυπο του «καλού καγαθού» που αντιτίθεται στην καταναλωτική φρενίτιδα της εποχής.
- ερμηνεύει τη φυσική νομοτέλεια → απομυθοποιεί τη φύση, δαμάζει τα στοιχεία της και προσφέρει μέτρα για την πρόληψη και καταστολή του οικολογικού προβλήματος ( πχ εναλλακτικές μορφές ενέργειας κλιματική αλλαγή).
Ο ρόλος της στην ανθρωπιστική κρίση
- θεραπεία ανίατων ασθενειών → επιμήκυνση μέσου όρους ζωής, βελτίωση ποιότητα ζωής.
- αναζητά τρόπους αντιμετώπισης προβλημάτων όπως υποσιτισμός, πείνα, φτώχεια, επιδημίες
- βρίσκει τρόπους για την αντιμετώπιση της οικονομικής ύφεσης
- προστασία ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ανάχωμα στον πόλεμο και τη βία.
Ηθικά εφόδια του επιστήμονα
- ένας επιστήμονας είναι απαραίτητο να διαθέτει ανώτερο ήθος και ακεραιότητα χαρακτήρα στην επιστημονική κατάρτιση και ευγένεια ψυχής, σύνεση, σωφροσύνη και περίσκεψη στις ενέργειές τους, ώστε να είναι φορέας αρετής και δικαιοσύνης
- πρέπει να είναι ευσυνείδητος και να αναζητά την αλήθεια, να εξασφαλίζει την κατανόηση, την επιείκεια και τη συνεργασία, να φροντίζει την άριστη κατάρτισή του και τη συνεχή ανημέρωσή του πάνω στις απαιτήσεις της επιστήμης του.
- ο επιστήμονας χρειάζεται να έχει πίστη στα ανθρωπιστικά ιδανικά, όπως αγάπη για τον συνάνθρωπο με πράξεις, δικαιοσύνη, σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, ελευθερία, διότι εξασφαλίζουν τον σεβασμό και την πίστη στον άνθρωπο και κάνουν τον επιστήμονα κοινωνικό λειτουργό, που έχει ως έργο την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο
- η εργατικότητα και η επιμέλεια είναι απαραίτητα εφόδια του επιστήμονα, τα οποία τον καταξιώνουν και τον κάνουν να ασκεί το έργο του με αξιοπρέπεια και αίσθημα ευθύνης.
- Επίσης, ο αληθινός επιστήμονας πρέπει να είναι αφιλοχρήματος, να αδιαφορεί για το κέρδος, να αγωνίζεται αθόρυβα για την ανακούφιση της ζωής των συνανθρώπων του, την εξάλειψη της αμάθειας και της αδικίας και τη δημιουργία αληθινού πολιτισμού.
Επίλογος: Κλείνοντας , αγαπητοί συμμαθητές, θα ήθελα να τονίσω τη συμβολή της επιστήμης σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από πολλαπλά προβλήματα. Ταυτόχρονα θα ήθελα να σας παροτρύνω να υπηρετήσετε και εσείς με ευσυνειδησία την επιστήμη, μιας και εμείς είμαστε το μέλλον αυτού του κόσμου.
Αποφώνηση
Ευχαριστώ που με ακούσατε.